wtorek, 17 września 2013

Czytanie - stymulacja rozwoju języka u maluszka - WTORKOWE CZYTANECZKI



Dzisiaj krótko, bo filmik dłuższy:-)
Chciałabym pokazać film, na którym czytam z Alą książeczki z sylabkami.
Kilka mam pytało: 1. czy to nie za wcześnie? 2. po co z takim małym dzieckiem czytać? 3. jak z takim małym dzieckiem czytać? Odpowiadać można długo, więc wybrałam tylko najważniejsze, moim zdaniem sprawy:
1. jak widać na filmiku - nie za wcześnie! Alicja nie ma jeszcze 1,5 roku, proszę zobaczyć czy w jakikolwiek sposób się męczy? Myślę, że wielka to dla niej radość, interesujące zajęcie!! Bo czytamy po to by:
2. by dziecko fajnie się bawiło z nami!; aby uczyło się lubić książki!; aby uczyło się oglądać obrazki w książce i opowiadać, co tam się wydarzyło!; wreszcie po to, by stymulować rozwój mowy (poprzez słuchanie, powtarzanie, odnajdywanie i niekiedy już samodzielne nazywanie, mówienie!)
3. jak? normalnie czytamy, mówimy, opowiadamy, ale nie przesadzamy z ilością słów!; zostawiamy dziecku czas na obejrzenie obrazka, na odezwanie się...

A to kilka minut z Alicją:


Alicja z mamą czyta książeczki z serii "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej.

22 komentarze:

  1. Przesłodka! Najbardziej podobało mi się jak powiedziała "ciągnie" aż sobie rączkami pomogła. Cudownie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No trzeba czasem ręką w stół walnąć! Uczymy się :-)

      Usuń
  2. Elu, świetnie że pokazałaś jak razem czytacie. Ja miałam w planach coś podobnego z Klarą, ale nie mam na to czasu.
    Ala jest przesłodka, a jak cudnie mówi... ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Ci się uda pokazać, bo Klara mniejsza...!! nasz film tez przez tatę nagrany przypadkiem...

      Usuń
  3. Elu,ja czytam podobnie z Hanią. Wskazuję jej paluszkiem rzeczy w książeczkach i opowiadam. Nawet podczas spacerku dzisiaj była z nami książeczka. Hania fajnie wskazuje ale nie chce powtarzać. Mam nadzieję, że wkrótce zacznie. Zaczyna już "mówić" więc czekam...
    Pozdrawiam! Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opowiadaj mało i zostawiaj czas, może powtórzy... Zostawiaj jeszcze więcej czasu niż ja. Ja za szybko tam gadam na filmie.
      Powtarzaj wszystko, co Ona powie!! (ale już to wiesz;-))
      Tez pozdrawiam oczywiście:-)

      Usuń
  4. No jak to?? Przecież gołym okiem widać, że dziecko jest przymuszane, maltretowane i traci dzieciństwo, nie?

    A na poważnie: fajnie Ala czyta:) Bardzo fajnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A Ty to ciagle obrazki opowiadasz, nie czytasz;) A poza tym zazdroszcze minimalizmu slownego. Na kazdej terapii sama sobie usta zatykam, bo za duzo gadam;)

      Kasia Niezalogowana

      Usuń
    2. :-0 no bo prawa półkula, prawa... I gestem jeszcze...
      I tak tu za dużo mówię! Za "gęsto" jest.
      Ale widać! widać! jak Ala myśli! przetwarza...
      Teraz jak słyszy piosenki w radiu mówi: "PIEWA!! MI MI MI"

      Usuń
    3. Teoretycznie też prawa... chociaż czasem mam wrażenie, że pomieszana totalnie i na maksa :) Gadać lubię, ale ścisła jestem taka, że aż się sama tego boję czasem ;)

      Usuń
    4. Witam w klubie prawopółkulowców :)

      Usuń
  5. bardzo fajny filmik,
    i super ksiazeczki, bede musiala zamowic dla mojej Juleczki :)
    dziekuje za inspiracje
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-)
      Książeczki sprawdzają się stuprocentowo.
      Póki nie masz - pis zna ich wzór swoje! Czyli sylabki wszędzie. Opisuj książeczki, rysunki. Małej z pewnością się spodoba!

      Usuń
    2. faktycznie zaczne moze drukowac jakies historyjki,
      zamowilam narazie dzieki Wam
      zabawy tutusia i moje pierwsze slowa
      czekam, az dotra do mnie z Polski, juz nie moge sie doczekac :)

      Usuń
    3. Weź pisak i opisz książeczki (oczywiście, te takie gorsze...!) Najważniejsze odgłosy zwierząt na początek i samogłoski. Np. ptaszek mówi w dymku PI PI a np. jakiś chłopczyk mówi w dymku O

      Usuń
  6. Ale super filmik! Ala pięknie mówi i czyta! Nie mogę się napatrzeć:)

    A Makusia kiedy znowu nam pokażesz?:)

    Naprawdę bardzo pomagają filmiki, które pokazują jak pracować z dziećmi:) Szczególnie metodą, o której jest tak niewiele w internecie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok, Aniu.
      Dam Makusia: Jak przechodzić z czytania globalnego na sekwencyjne.
      Może być? ;-)

      Usuń
    2. Już nie mogę się doczekać:D!

      Usuń
  7. Pięknie czytacie! Szok, 1,5roku!
    Podpisuję się nogami i rękami pod książeczkami pani profesor. Pracuję na nich już jakiś czas, a teraz mój synek się wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi zachwyca :) A dzisiaj przyszły "Moje pierwsze słowa" i bardzo jestem ciekawa, jak na te zwierzątka i samogłoski zareaguje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały filmik, bardzo fajnie pracujecie razem, uwielbiam taką naukę przez zabawę:-)

    OdpowiedzUsuń