poniedziałek, 29 lipca 2013

Moc energetyczna A



Dzisiaj o mocy energetycznej A, a nawet A++



Agnieszka przysłała mi miłego maila o tym, jak jej córeczka Emi pierwszy raz przeczytała A!
Agnieszka pisze, że Emi "sama znalazła i przeczytała literkę A na opakowaniu zmywarki. (chodzi o klasę energooszczędności A)" potem "Trzymałam moją Emi na rękach, co by łapkami z farb nie narobiła jakichś strat, a ona mając na wysokości oczu napis TOALETY/TOILET zaczęła paluszkiem pokazywać wszystkie samogłoski, które znała z książeczki!"

Emi ma 18 miesięcy. Dwa miesiące temu Agnieszka zapytała mnie o radę, jak pomóc Małej - Emi bardzo mało mówiła. Rady były na początek proste, takie, o których wielokrotnie tu pisałam i, o których przypominam wszystkim rodzicom raz jeszcze:
1. naśladowanie wszystkiego, co powie dziecko (wtedy mamy prawo oczekiwać, że dziecko tez zacznie naśladować). Pisałam kiedyś o tym TU: http://dwujezycznosc.blogspot.co.at/2013/01/pierwsze-rozmowy-z-malenkim-dzieckiem.html.
2. mówienie prostym językiem, z wieloma powtórzeniami;
3. czytanie prostych książeczek - poleciłam Agnieszce i wiem, że bawią się, czytają Moje Pierwsze Słowa oraz pierwsze zeszyciki z Kocham czytać.

Miło mi czytać teraz, że Emi odkrywa zabawę i działanie w języku, że cieszy się z tego, co umie powtórzyć.

I uśmiecham się do Agnieszki, bo wiem, jak Ona - MAMA, się cieszy :-)

3 komentarze:

  1. Przypomniała mi się zabawna sytuacja dotycząca czytania samogłoski A. Bawiłam się w zapisywanie samogłosek kredą na kamieniach z 2,5 letnim Michałem. Zapisałam A i pytam: Michał, co Asia zapisała? A Michał na to: AUIOYEA....:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Elu! jaka była moja radość, kiedy wczoraj Emi powiedziała Ola, Ela, Ala, Ula, Aga (Ada) oraz cycy. Oglądałyśmy zeszyt "Kocham czytać" i wymieniałam jej imiona dziewczynek, a mała Emi zaczęła powtarzać. Były łzy wzruszenia, a oklaski chyba było słychać pod lasem:-) Przytulałam ją z radości, a ona położyła mi rączki pod bluzką, na piersiach, więc ja mówię: "co to?" cycy?, a ona powtarza "cycy". Super! Dzisiaj od rana bawimy się w powtarzania, każde powtórzone słówko nagradzane jest brawami, co Emi sprawia wielka radość. Elu! Bardzo dziękujemy za rady! Efekty błyskawiczne!

    OdpowiedzUsuń