czwartek, 19 marca 2015

Zakończenie kursu "Tworzenie pomocy edukacyjnych dla dzieci polonijnych – nauka czytania."

Niedawno skończył się kurs dla nauczycieli polonijnych, który organizował ODN przy Stowarzyszeniu Wspólnota Polska  http://odnswp.pl/

Kurs prowadziłyśmy wspólnie:  ja i Kasia Czyżycka  http://blog.centrumgloska.pl/ (Głoska).

Temat: Tworzenie pomocy edukacyjnych dla dzieci polonijnych – nauka czytania.

Promujemy UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA ile się da, gdzie się da i kiedy się da. Dużo o nauce czytania można poczytać na naszych blogach a tym razem mogłyśmy podjąć współpracę z ODN Wspólnoty Polskiej.
Umiejętność czytania jest potężnym narzędziem do  poznawania kultury Polski. Daje też możliwość lepszego funkcjonowania w kraju przodków. Musimy zachęcać do nauki czytania i stwarzać dzieciom takie warunki, które będą sprzyjały wzrostowi prestiżu czytania po polsku w ich oczach. Potrzebujemy ku temu materiałów.

Kurs składał się z trzech modułów. W modułach - udostępnianych internetowo - szczegółowo omawiane były etapy wprowadzania sylab, sposoby ich wprowadzania oraz sposoby budowy prostych tekstów z liter, jakie dziecko będzie już znało tak, aby czytanie było dla niego przyjemnością. Pokazywałyśmy nauczycielom ćwiczenia i pomoce, które same stworzyłyśmy:






Po każdej partii materiału czekał mały sprawdzian.  

Mamy nadzieję, że dużym atutem jest to, iż zostały nauczycielom po tym kursie zestawy podstawowych pomocy do nauki czytania po polsku, które będą mogli wykorzystać w pracy z dziećmi.

Planowane są kolejne edycje kursu – bo kolejka chętnych czeka ;-)

Dziękujemy serdecznie za możliwość prowadzenia tego kursu i spotkania z nauczycielami – którzy musieli się troszkę napracować! Okazało się, iż jest to grono zapaleńców, otwartych umysłów i niezwykle chętnych na poznawanie wszelakich, najmniejszych nawet nowości. Mamy nadzieję, ze pozostaniemy w kontakcie!


Opinie o kursie (poprosiłyśmy uczestników o takowe)
1.Bardzo dziękuję za możliwość uczestnictwa w kursie, uważam, że był on bardzo inspirujący, a przygotowane w trakcie jego trwania pomoce będą niezwykle przydatne. Mimo usilnych starań nie potrafię wskazać słabych stron kursu :)

2.Wiedza w modułach przekazywana była przejrzyście i zwięźle. Ilość materiału odpowiednio dozowana w modułach. Odpowiadała mi forma kursu, bo w dogodnym dla mnie momencie mogłam zapoznawać się z treścią i wykonywać zadania. Do tego kontakt elektroniczny z autorkami pozwalał na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości. Kontakt był bardzo dobry i mogłam liczyć na szybką odpowiedź.

3.Bardzo się cieszę, że kurs został uruchomiony i że miałam szansę w nim uczestniczyć. Dzięki świetnie przygotowanym „modułowym wykładom” uporządkowałam swoją wiedzę, co jest bezcenne! Prace domowe były strzałem w dziesiątkę, bo świetnie weryfikowały teorię. Dużo łatwiej mi się teraz pracuje z dziećmi, swobodniej też piszę teksty do ćwiczeń, bo wiem, że nie popełnię błędu.
Zawiodła strona techniczna
(ufff. Udało się pokonać trudności techniczne dzięki Kasi – dopisek El. Ławczys)

4.Kurs jest świetny. Szkoda tylko że taki krótki ale zainspirował mnie do samodzielnego wykonywania pomocy. W przystępny sposób pokazała pani w jakiej kolejności wprowadzać poszczególne głoski i sylaby i urozmaicić zajęcia z dziećmi. Gotowe pomoce edukacyjne, nawet te najbardziej kolorowe szybko się nudzą dzieciom a dzięki samodzielnie wykonanym materiałom wzrośnie atrakcyjność zajęć. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.

5.Jeśli chodzi o moją opinię na temat kursu, to jest ona jak najbardziej pozytywna. Uważam, że takie kursy online powinny być organizowane częściej i mieć różną tematykę. Można wtedy bez większych problemów uczestniczyć w takim kursie czy szkoleniu, bo nie ma problemów organizacyjnych związanych z organizacją czasu i  lotu do Polski. Niestety, moim problemem jest to, że jak są jakieś ciekawe szkolenia np. organizowane przez Konferencje Logopedyczne, to zawsze są w sobotę. W sobotę pracuje w polskiej szkole i nie mam możliwości na nie polecieć... Tak więc warsztaty online są wspaniałą alternatywą. Proszę częściej organizować takie kursy:) może teraz coś o dwujęzyczności???:)

6.Kurs został bardzo dobrze przygotowany, materiały do poszczególnych modułów zostały bardzo dobrze przygotowane, pisane były językiem zrozumiały i przystępnym, a zarazem treściwym i konkretnym. Mimo, że z metodą spotkałam się już jakiś czas temu, kurs nie tylko ugruntował moja wiedzę (lub niewiedzę), ale również pomógł mi lepiej zrozumieć pewne niuanse i niektóre zasady postępowania w nauce czytania sylabami. Mimo że jestem polonistą potrzebuję jednak schematycznej wiedzy, a pomoce przygotowane przez panie Kasię Czyżycką i Elżbietę Ławczys w sposób bardzo zrozumiały obrazują całość metody. Zadawane zadania do samodzielnego przygotowania nie tylko pomagały zrozumieć na czym polega ich sens oraz sens metody, jak również z pewnością przydadzą mi się w mojej pracy w szkole polonijnej i do nauki czytania własnych dzieci.  Na koniec mogę rzec, że kurs był zbyt zdecydowanie za krótki.

7.Moja opinia dotycząca kursu: Jestem z niego bardzo zadowolona! Dzięki pracom domowym i popełnianym błędom :) wszystko lepiej układa się w głowie. Uczę w tym roku 4latki, wprowadziłam samogłoski. Mam 2 dzieci, które wyprzedzają pozostałą grupę- chłopiec czyta całościowo, dziewczynka zna wszystkie litery i zaczyna czytać. Dzięki tym wszystkim wiadomościom jakie mam po zapoznaniu się ze wszystkimi modułami, mogę przygotować dzieciom odpowiednie karty- odpowiednie do ich poziomu wiedzy i prowadzić naukę we właściwy sposób. Jeśli chodzi o mnie, to ten kurs pojawił się w idealnym monecie :) Jestem zainteresowana kolejnymi kursami organizowanymi przez Panie.

8. Co do kursu- dla mnie bardzo dobry pomysl. Niektorzy pytali po co mi ten kurs skoro ja to wszystko wiem:). Tak wiem, ale kurs pozwolil mi sobie to wszystko uporzadkowac. Ta wiedza ktora mialam zostala wzbogacona o dodatkowa. Dla mnie to taka systematycznosc I uporzadkowanie, ktorego mi brakowalo. Dzieki dziewczyny! Dzieki za Wasz czas, ktory nam poswiecacie!



Zapraszamy na kolejne edycje!

5 komentarzy:

  1. Prosimy o taki kurs takze dla rodzicow! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...robi to ODN... wiec nauczyciele, ale może gdzieś, kiedyś..

      Usuń
  2. Czy ja jako pedagog specjalny także mogę wsiąść udział w kursie. Pozdrawiam Agnieszka

    OdpowiedzUsuń