Moje dziecko wszystko rozumie, ale nie mówi.
Co robimy? Między innymi proponuję programowanie języka polskiego.
Programowanie języka polskiego u dzieci dwujęzycznych to praca nad narzędziem - systemem języka (gramatyka języka polskiego) i zasadami jego użycia.
Programowanie języka polskiego u dzieci dwujęzycznych to praca nad narzędziem - systemem języka (gramatyka języka polskiego) i zasadami jego użycia.
U naszych dzieci dwujęzycznych często widać, że jest wśród nich dużo takich, które dobrze/lepiej/całkiem dobrze/bardzo dobrze rozumieją
wypowiedzi w języku polskim ALE trudność sprawia im mówienie. Nie jest do końca
oczywiste, dlaczego tak się dzieje – każdy przypadek należy diagnozować
indywidualnie. Przyczyny mogą być różne, od emocjonalnych, przez naturalną słabą
znajomość systemu/gramatyki języka polskiego, po zaburzenia językowe. Nie sposób
określić też zależności między emocjami a językiem – gdzie leży przyczyna, a
gdzie skutek: czy mocne emocje wpływają na problemy w używaniu czynnym i uczeniu się języka czy też odwrotnie – słaby poziom
języka tworzy mocne i ważne emocje, bariery (prowadzące niekiedy aż do zachowań
typowych np. dla mutyzmu wybiórczego). Pojawia się koło zamknięte: trudne
emocje (różnego pochodzenia) i słaby system języka. Do tego nakłada się zbyt
mała ekspozycja czasowa na język polski.
Proponuję, by u dzieci dwujęzycznych, które mało mówią po
polsku/nie chcą mówić po polsku prowadzić programowanie
języka polskiego.
Dziecko powinno być zdiagnozowane (należy wykryć ewentualne
zaburzenia językowe) albo obserwowane (należy zauważyć w jakim środowisku
językowym i emocjonalnym funkcjonuje dziecko; jaka jest ekspozycja czasowa i
jakościowa na język polski). Po tym można skonstruować dla dziecka program.
Program zwykle obejmuje pracę w rodzinie lub pracę z jedną osobą w rodzinie lub
też pracę z nauczycielem lub terapeutą. Program zawsze trwa kilkanaście
miesięcy - w trakcie dostosowujemy program do możliwości czasowych i
organizacyjnych rodziny oraz modyfikujemy zadania, tak aby wybierać te
najbardziej atrakcyjne dla dziecka. Po około roku następuje ocena – jak
posługuje się dziecko językiem polskim, czy jego możliwości komunikacji
spontanicznej polepszyły się.
Programy oparte są na teorii programowania języka (Szkoła
Krakowska), na zasadach nauki języka polskiego, jako obcego oraz na mojej
wiedzy (językoznawcy, psycholingwisty i logopedy) w odniesieniu do specyfiki
pracy z dzieckiem dwujęzycznym.
DLACZEGO
programowanie języka? Bo programowanie języka jest wprowadzaniem elementów
języka PO KOLEI, czyli tak, jak uczy się go dziecko/człowiek w sposób
naturalny, tak jak pojawiają się poszczególne struktury języka w mowie dziecka,
tak, jak uczy się mówić. Od naturalnego różni się tym, iż jest to programowanie
– czyli jest to świadome czynienie jakichś ćwiczeń. Sposób naturalny u dzieci dwujęzycznych jest niejednokrotnie
utrudniony (nie mówię, że dwa/trzy języki wpływają źle, bo tak nie jest, tylko
ekspozycja czasowa! na język polski jest dla niektórych zbyt mała, aby mogły
sobie same strukturę języka we własnych głowach odkryć, poukładać i poćwiczyć).
W programowaniu uczymy języka od elementów łatwych, po coraz trudniejsze oraz
zwracamy uwagę na specyficzne, ważne dla (danego) języka elementy (np. w j.
pol. fleksja). Uczymy więc nie przypadkowo, tylko po kolei, stąd tak ważna jest
kolejność wprowadzania poszczególnych elementów.
Znając specyfikę zachowań językowych dzieci/osób
dwujęzycznych nieco modyfikujemy
typowe programowanie – niektóre elementy systemu dzieci dość dobrze znają i nie
trzeba się długo zatrzymywać na danym etapie; zaś inne elementy są słabo znane
lub słabo opanowane.
Tam należy się zatrzymać, by nabrać biegłości i pewności. Biegłość i pewność budzi chęć mówienia,
posługiwania się czynnego językiem polskim.
Polecam więc programowanie systemu języka w sytuacjach,
kiedy dziecko (z różnych!! powodów) nie mówi, nie rozmawia ze swoimi rodzicami
po polsku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz