Oto dwa pomysły zabaw/ćwiczeń językowych do tegorocznego
adwentowy kalendarz. Może jeszcze dołożycie do swoich przepięknych kalendarzy. (Proponuję zaglądnąć też do kalendarzy z poprzednich lat).
Zadania, według możliwości, wykonuje dziecko, z większą
lub mniejszą pomocą osoby dorosłej. Zadania są na bardzo różnym poziomie
trudności, sporo z nich jest ciut trudniejszych (to ukłon w stronę rodziców
dzieci nieco starszych i tych „dobrych językowo”). Zadania pozwolą nam ćwiczyć
czytanie, słownictwo, rozumienie, kategoryzowanie, wykluczanie za zbioru itp. itd.
Dla młodszych dzieci można dorysować wersję obrazową.
- Drobiazg
(spinka, guzik, gorszek, pionek, kostka, korek, kredka, itp. itd) dziecko
wyciąga danego dnia. Przed wyjęciem może spróbowac odgadnąć, co jest
ukryte w środku, bazując jedynie na dotyku. Zadajemy pytania ćwiczące
opozycje mianownik - dopełniacz:
CO TAM JEST? (kulka, orzech, spinka, guzik, groszek,
pionek, kostka, autko, korek, kredka, itp. itd).
CZEGO TERAZ NIE MA? (kulki, orzecha, spinki, guzika, groszku,
pionka, kostki, autka, korka, kredki, itp. itd)
- Oto propozycja
zadań, które można wrzucić do kopert:
1 Oto dwa pomysły zabaw/ćwiczeń językowych do tegorocznego
adwentowy kalendarz. Może jeszcze dołożycie do swoich przepięknych kalendarzy.
Zadania, według możliwości, wykonuje dziecko, z większą
lub mniejszą pomocą osoby dorosłej. Zadania są na bardzo różnym poziomie
trudności, sporo z nich jest ciut trudniejszych (to ukłon w stronę rodziców
dzieci nieco starszych i tych „dobrych językowo”). Zadania pozwolą nam ćwiczyć
czytanie, słownictwo, rozumienie, kategoryzowanie, wykluczanie za zbioru itp. itd.
Dla młodszych dzieci można dorysować wersję obrazową.
- Drobiazg
(spinka, guzik, gorszek, pionek, kostka, korek, kredka, itp. itd) dziecko
wyciąga danego dnia. Przed wyjęciem może spróbowac odgadnąć, co jest
ukryte w środku, bazując jedynie na dotyku. Zadajemy pytania ćwiczące
opozycje mianownik - dopełniacz:
CO TAM JEST? (kulka, orzech, spinka, guzik, groszek,
pionek, kostka, autko, korek, kredka, itp. itd).
CZEGO TERAZ NIE MA? (kulki, orzecha, spinki, guzika, groszku,
pionka, kostki, autka, korka, kredki, itp. itd)
- Oto propozycja
zadań, które można wrzucić do kopert:
1.
CO
TU NIE PASUJE? UŁÓŻ WE WŁAŚCIWEJ KOLEJNOŚCI:
·
DRUGI,
·
ÓSMY,
·
SZÓSTY,
·
PIĄTY,
·
CZWARTY,
·
PIERWSZY,
·
DZIESIĄTY,
·
TRZECI,
·
SIÓDMY
2.
CO
TU JEST ŹLE? SKREŚL BŁĘDNE ZDANIA:
·
KAPUŚNIAK TO ZUPA Z KAPUSTY KISZONEJ.
·
ŻUREK TO ZUPA Z ŻUKÓW.
·
BARSZCZ TO ZUPA Z BURAKÓW CZERWONYCH.
·
ROSÓŁ TO ZUPA Z ROSY.
3. CO PASUJE?
ADAM
ZAGRAŁ WSPANIAŁY …
a)
MIEĆ
b)
MECZ
c)
MĘCZ
4. CO PASUJE?
ANIOŁEK
NA CHOINCE….
a)
WISI
b)
WIESI
c)
WĘSZY
5. CO PASUJE?
TATA
…………………………….. TRAWNIK.
a)
KOSZY
b)
NOSI
c)
KOSI
6. CO PASUJE?
TEGO
LATA BYŁO JUŻ PIĘĆ POTĘŻNYCH ……………………………..
a)
BUŹ
b)
BURZ
c)
BUSZ
7.
POŁĄCZ
W PARY, CO PASUJE?:
MALINOWY LAMPKA
ZAMKNIĘTE SOK
NOCNA DRZWI
8. GDZIE TU JEST ZWIERZĘ?
LAMPA
– LAMA – LASKA, SŁOŃ – DŁOŃ – SŁOŃCE
PARASOL
– PARAWAN – PELIKAN, KOZA – DOZA – POZA – WOZA
9.
GDZIE
TU JEST MEBEL?
FOSA
– SOFA – FASON - SOWA
SZARA
– GAFA – SZAFA – SZOFER
ŁÓŻKO
– PUSZKA - ŁYŻKA – ŁYDKA
10. CO
NIE JEST SŁODKIE?
LIŚCIE – LISTY – LODY – LADY
– MODY
PĄCZEK – PACZKA – PUSZKA –
BĄCZEK
11. CO MA BYĆ DALEJ?
SŁOŃ
– KOŃ – SŁOŃ – KOŃ – SŁOŃ – KOŃ – ………….
KÓŁKO
– KWADRAT – TRÓJKĄT - KÓŁKO – KWADRAT – TRÓJKĄT - ….
MAK
– RAK – PTAK – MAK – RAK – PTAK – …..
12. GDZIE JEST BŁĄD?
TRZY
PLUS JEDEN TO PIĘĆ.
DWA
PLUS TRZY TO PIĘĆ.
SZEŚĆ MINUS DWA TO PIĘĆ.
OSIEM MINUS TRZY TO PIĘĆ.
13. KTO/CO TU NIE PASUJE?
MARYNARZ,
DRUKARZ, PIEKARZ, MALARZ, TWARZ, KUCHARZ
14. DO JAKIEGO MIASTA JADĄ DZIECI?
MACIEK CHCE ZOBACZYĆ MORZE BAŁATYCKIE.
ON MA CIOCIĘ W GDAŃSKU. ON JEDZIE DO ……………..
OLGA MA KOLEŻANKĘ W TARNOWIE. CHCE JĄ
ODWIEDZIĆ. ONA JEDZIE DO ……………….
KACPER MA BABCIĘ W CZĘSTOCHOWIE. MAMA
JEDZIE Z NIM W ODWIEDZINY DO BABCI. ONI JADĄ DO …………………..
15. CO PASUJE?
BABCIA CODZIENNIE ……………
SĄSIADCE KAWAŁEK CIASTA.
a) NOSZY
b) NOSI
c) NOŻY
16. CO PASUJE?
LALKA MA MALUTKIE ……………
a) BUTKI
b) BUDKI
c) BURTY
17. CO PASUJE?
TATA WYPRAŁ ………………….
KOSZULE.
a) NOSZE
b) NASZE
c) NASI
18. CO PASUJE?
NA STOLE LEŻĄ HAFTOWANE
……………
a) SERY
b) SERWETY
c) SERWATKI
19. CO PASUJE?
PRZED KOTEM UCIEKA
SZARA……………………..
a) MASKA
b) MISKA
c) MYSZKA
20. O KIM OPOWIADAŁY DZIECI W SZKOLE?
DZIŚ DO SZKOŁY DZIECI
PRZYSZŁY ZE SWOIMI ULUBIONYMI ZABAWKAMI. MARYSIA MIAŁA PIESKA LUZARA, STAŚ
KROKODYLA KAZIKA, KUBA FOKĘ WANDĘ, A
MILENA KACZKĘ MONIKĘ.
MARYSIA OPOWIADAŁA
O…………………………………………….
STAŚ OPOWIADAŁ O …………………………………………………..
KUBA OPOWIADAŁ O
………………………………………………….
MILENA OPOWIADAŁA O …………………………………………….
21. GDZIE JEST MUCHA?
MUCHA
LATA PO DOMU. WLECIAŁA DO PIEKARNIKA. TERAZ JEST ……………………………..
POLECIAŁA
NA BALKON I WPADŁA DO DONICZKI. JEST ……………………………………….
PRZELECIAŁA
DO POKOJU I WLECIAŁA DO PUDEŁKA. JEST ………………………………………..
POLECIAŁA
DO KUCHNI. WLECIAŁA DO SZKLANKI. JEST …………………….
22. ILE?
NA CHOINCE WISIAŁO PIĘĆ
BOMBEK CZERWONYCH, DWIE ZŁOTE I TRZY
BIAŁE? ILE WISIAŁO WSZYSTKICH BOMBEK?
PIES SKAKAŁ RADOŚNIE PO
SALONIE I ROZBIŁ DWIE BOMBKI. ILE BOMBEK
ZOSTAŁO?
23. GDZIE PRAWDA, GDZIE FAŁSZ?
KROWA NIE UMIE LATAĆ W NOCY.
SOWA UMIE ROBIĆ MLEKO.
KURY GOTUJĄ PYSZNY ROSÓŁ.
KURY ŚWIETNIE NADAJĄ SIĘ NA
ROSÓŁ.
24. DZIŚ SĄ URODZINY JEZUSKA. ZRÓB DLA NIEGO
KARTKĘ URODZINOWĄ I ZAŚPIEWAJ MU KOLĘDĘJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz