wtorek, 2 grudnia 2014

Kalendarz adwentowy 2014 - coś do poczytania ;-)

Tradycja kalendarza adwentowego chyba przeniknęła do nas na zawsze - lubimy ją. W Polsce nie znaliśmy, ale w Austrii zaczęliśmy robić, teraz Maksymilian już się sam dopytywał a Alicja przytakiwała ("niewiadomoczemu"). I tak łączą się te dwie kultury, w których żyjemy. Czy aby tylko dwie? :-)

Ja, tak jak w poprzednich latach starałam się włączyć w tę zabawę coś polskiego, coś z polskiej tradycji, z polskiej kultury, coś z zabaw czytania po polsku... ;-) Mamy kalendarze gdzieś w pudałch popakowane... więc zrobiliśmy szybko nowy, prosty, z papieru kolorowego.



W tubkach mamy zabawki na choinkę maleńkie oraz karteczki z tekstem: jedno zdanie np: DZISIAJ JEST SOBOTA 6 GRUDNIA - do czytania dla Maksia (przy okazji trenujemy daty, dni tygodnia i czytanie po polsku) oraz drugie, które ja będziemy czytali razem - są to zagadki z zeszłego roku (których Makuś ufff... nie pamięta ;-)) związane z tradycjami Bożego Narodzenia. Dodatkowo są karteczki do czytania dla ALi - MU, ME, BE... itd. - czyli "jakie zwierzątko przyjdzie do szopki, do Jezuska?" W torebce jeszcze kilka rózrorakich naklejek dla Maksia i Ali i koraliki do nawlekania. Ostatnim "skałdnikiem" są puzzle, które po jednym, każdego dnia składać będą się w całość: Makuś oczywiście ze strażą pożarną a Ala ze zwierzątkami. Na odwrocie puzzelków i na planszy napisałam dla Ali sylabki i dla Maksia wyrazy do czytania. Po wydobyciu z tubki wszelkich cudeniek układamy czytamy, potem układamy puzzle i wklejamy karteczki do dzienniczka.


Będzie miła pamiątka!

Poniżej teksty moich prostych zagadek, może ktoś skorzysta i swojemu dziecku do kalendarza dorzuci jeszcze. Proszę bardzo!!

DZISIAJ JEST PONIEDZIAŁEK, 1 GRUDNIA. JAK NAZYWA SIĘ CZAS - 24 DNI – CZEKANIA NA URODZINY JEZUSKA – CZEKANIE NA ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA?

DZISIAJ JEST WTOREK, 2 GRUDNIA.
PIECZEMY JE I OZDABIAMY, W CZEKOLADZIE MACZAMY I CUKIERECZKAMI OBSYPUJEMY. MOŻE NA CHOINCE POWIESIMY! CO TO?


DZISIAJ JEST ŚRODA, 3 GRUDNIA.
PADA Z NIEBA ZAMROŻONY DESZCZ, ŁADNE MA PŁATKI I BIAŁY KOLOR? CO TO?


DZISIAJ JEST CZWARTEK, 4 GRUDNIA.
MA ZIELONE GAŁĄZKI, WIESZAMY NA NIEJ KOLOROWE OZDOBY. CO TO?


DZISIAJ JEST PIĄTEK, 5 GRUDNIA.
DZISIAJ PRZYCHODZI MIKOŁAJ!
JAK SIĘ NAZYWA KOLACJA, KTÓRĄ SIĘ JE W PRZEDDZIEŃ URODZIN JEZUSA?


DZISIAJ JEST SOBOTA, 6 GRUDNIA.
GDZIE URODZIŁ SIĘ JEZUS? W JAKIM MIEŚCIE?


DZISIAJ JEST NIEDZIELA, 7 GRUDNIA.
JAK MIAŁA NA IMIĘ MAMA MAŁEGO JEZUSKA?


DZISIAJ JEST PONIEDZIAŁEK, 8 GRUDNIA.
JAK MIAŁ NA IMIĘ OPIEKUN MAŁEGO JEZUSKA?


DZISIAJ JEST WTOREK, 9 GRUDNIA.
CO ŚWIECIŁO NA NIEBIE, JAK URODZIŁ SIĘ JEZUSEK?


DZISIAJ JEST ŚRODA, 10 GRUDNIA.
GDZIE JEZUSEK SPAŁ ?


DZISIAJ JEST CZWARTEK, 11 GRUDNIA.
CZYM PRZYKRYŁA MARYJA JEZUSKA?


DZISIAJ JEST PIĄTEK, 12 GRUDNIA.
CO ŚPIEWAŁY ANIOŁY JAK URODZIŁ SIĘ JEZUSEK?


DZISIAJ JEST SOBOTA, 13 GRUDNIA.
PRZYSZLI DO MAŁEGO JEZUSKA ZE SWOIMI BARANKAMI!? KTO TO?


DZISIAJ JEST NIEDZIELA, 14 GRUDNIA.
PRZYSZLI DO MAŁEGO JEZUSKA Z PIĘKNYMI PREZENTAMI – DARAMI!? KTO TO?


DZISIAJ JEST PONIEDZIAŁEK, 15 GRUDNIA.
NA CO CZEKAMY WIECZOREM PRZED WIGILĄ? NA PIERWSZĄ….


DZISIAJ JEST WTOREK, 16 GRUDNIA.
CZYM DZIELIMY SIĘ/ŁAMIEMY W WIGILIĘ, KIEDY SKŁADAMY SOBIE ŻYCZENIA?


DZISIAJ JEST ŚRODA, 17 GRUDNIA.
JAK SIĘ NAZYWAJĄ PIOSENKI, KTÓRE ŚPIEWAMY NA ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA?


DZISIAJ JEST CZWARTEK, 18 GRUDNIA.
JAKĄ RYBĘ JEMY NA WIGILIĘ?


DZISIAJ JEST PIĄTEK, 19 GRUDNIA.
CO SIĘ WIESZA NA CHOINCE?


DZISIAJ JEST SOBOTA, 20 GRUDNIA.
PIĘKNE, OKRĄGLUTKIE KULE WISZĄ NA CHOINCE… CO TO?


DZISIAJ JEST NIEDZIELA, 21 GRUDNIA.
JAK SIĘ NAZYWA MSZA W KOŚCIELE, W WIGILĘ O PÓŁNOCY?


DZISIAJ JEST PONIEDIZAŁEK, 22 GRUDNIA.
JAKIE SĄ DANIA WIGILIJNE?


DZISIAJ JEST WTOREK, 23 GRUDNIA.
MA SKRZYDEŁKA I LATA PRZEZ SZYBY. ZABIERA LIST DO ŚW. MIKOŁAJA! KTO TO?


DZISIAJ JEST ŚRODA, 24 GRUDNIA.
DZISIAJ JEST WIGILIA! HURA! URODZINY JEZUSKA! NIECH ŻYJE NAM!
KIEDY BĘDZIE NASTĘPNA WIGILIA?


Tekst dla Ali: JAKIE ZWIEZRĄTKA PRZYSZŁY DO STAJENKI:
MU ME BE IHA HAU MIAU IO KO KO TU TU PI PI AFA AFA HIPO U U U KWA GĘ GĘ

Oto nasz kalendarz - prosty, niezbyt wyszukany artystycznie, ale nawet taki ucieszył dzieci bardzo...

31 komentarzy:

  1. Jestes nieumeczona w szerzeniu polszczyzny wsrod Twojej dziatwy :) I swietne masz pomysly! A kalendarz adwentowy tez lubimy, w tym roku niestety tylko kupny, ale i tak sprawia radosc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umęczona jestem niewyspaniem ;-) a reszta to przyjemność...

      Usuń
  2. Cudowne te zagadki, Elcia! Zobaczymy jak sobie poradzą dzieci "sekularnego humanisty", które obchodzą święta Bożego Narodzenia ze strony niedowierzającej matki...i teraz ciekawostka i pytanie dla mądrzejszych. Jak będzie po polsku "secular humanist"? Bo wyguglowałam "sekularny humanista" i pierwsza strona, to słowacka jakaś o "cudzich slovach" a druga to mój blog...coś chyba źle przetłumaczyłam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, to będzie "świecki humanista" :-) Pozdrawiam!

      Usuń
  3. OK, test zrobiony! Jakoś przez osmozę musiała im wiedza przejść bo poszło im dobrze, chociaż na wigilię u nas jest zawsze łosoś :-)! U was MIkołaj piątego przychodzi, czy błąd się wkradł?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przychodzi w nocy z 5 na 6, 6 rano prezenty powinny być, jak nie ma to strach czekac cały dzień - czy się zlituje, i jednak da....

      Usuń
  4. Świetny pomysł z tymi zagadkami i puzzlami!

    OdpowiedzUsuń
  5. Kalendarz imponujący. Pięknego oczekiwania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję asiami! Mam nadzieję uda się spokojnie i miło spędzić ten czas. Dla Was też miłego oczekiwania!!

      Usuń
  6. Witam Pani Elżbieto, Przypominam się , tak jak pani kazała. Dobra wiadomosc odroczyliśmy Biankę. Ćwiczymy , chodzimy do logopedy. Czekam na wiadomość.Mama Bianki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się z odroczenia!! Rewelacja!! dziękuję, ze ise Pani przypomniałą, już zaznaczam, że mam Pani odpisać!! Potrzebuję kilka dni - jutro, pojutrze.

      Usuń
    2. Aaaa....teraz też tak u nas jest, ale tylko dlatego, że brakuje jakiegoś wujka Stasia, który wieczorem 6go przychodził do nas przebrany za Mikołaja i...no coż..siał grozę wokół...:-)

      Usuń
  7. No patrz! Chyba jestem jedyna, która nie zrobiła swoim chłopakom kalendarza adwentowego!
    Kupiłam gotowizny...
    Wielki ukłon w Twoją stronę! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalendarz się sprawdził. Będzie na kolejny rok ;-) Cłuję Doroto z POLSKI ;-)

      Usuń
  8. Super kalendarz adwentowy! Kiedy Ty masz na to czas?! Ja w tym roku nie mam ani chęci ani czasu ... Tak jakoś mało świątecznie się czuję ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko, z netem zerwalam na zeszły miesiąc i mnie nie było! Mam nadzieję, że Święta dobrze minęły! Jak znajduję czas - tak: pokazuję to na co znajduję czas...a nie pokazuję tego, na co nie znalazałam.... i tego nie chciałabyś wiedzieć...;-)

      Usuń
  9. Moja Droga, w przyszlym roku zerżnę z Ciebie ten kalendarz w całej rozciągłości. Najbardziej podobają mi się puzzle. W tym roku sobie darujemy, bo Luśka chce słodyczowy i niech ma tę jedyną porcję dziennie. Zaś Julek czyta już prawie powieści. Postęp był ogromny, po serii Kocham czytać zdążyliśmy przerobić nawet cały współczesny elementarz polski łącznie z ćwiczeniami. Szkoda, że nie możemy się tym tutaj pochwalić, kogo to obchodzi:-(((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MAGDO!!!!! Proszę Cię opisz Twoją historię z nauką Twoich dzieci!! Potrzebuję jej, żeby Cię pochwalić publicznie. Chciałabym umieścić ją na blogu ;-) Pozwól proszę.
      Byłam miesiąc poza netem...teraz wracam powoli;-)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  10. Ja też nie zrobiłam kalendarza. Zrobiłam "cóś" innego. ;-) Paski "sianka" z żóltej kartki kolorowego papieru. Zapisujemy na nich dzienne "dobre uczynki" jednego i drugiego "dziecia". Potem posypiemy tym siankiem "klepisko" stajenki, jaką wystawię na święta. Dzieje się przy tym, oj! dzieje. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylabo! Twój pomysł z siankiem kupiony na przyszły rok. makuś się zachwycił!!! I jeszcze (nie pamiętam gdzie) widziałam "idących Trzech Króli", też super. I jeszcze robiona szopka - koniecznie i aniolki na szydełku. Jakoś mi się zebrało pomysłów na kolejny rok... trzeba dozyć!

      Usuń
  11. Genialne! Że też na to sama nie wpadłam... wkurzam sie tylko że gdzie się nie obrócę tam w grudniu jak diabeł z pudełka wyskakują słodycze, a tu proszę! Takie proste rozwiazanie! Dziękuję ;) co prawda w tym roku odliczanie już trwa, ale w nastepnym bardziej sie postarsm :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, słodycze to niefajna prawa w tej swiątecznej ilości. Ale zauważyłam, ze jak się zaproponuje dzieciom inne aktywności atrakcyjne, to lepiej im znieśc brak słodyczy...Pozdrawiam. W przyszłym roku wcześniej się objawię z pomysłami.

      Usuń
  12. To tez zrzynam. Super pomysl!

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziękuje za ciekawe inspiracje. Jednocześnie bardzo, bardzo, bardzo dziękujemy za pomoc dydaktyczną "Moje Pierwsze Słowa". Polecamy go wszystkim mamą - proszę zerknąć w jaki sposób :). Jeśli będą jakieś uwagi czy sugestie - to skorzystamy z Pani doświadczenia :) Pozdrawiamy serdecznie z Arki Igorka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazłam : http://www.arkaigorka.pl/moje-pierwsze-slowa/
      Ślicznie pracujecie!!!

      Usuń
  14. Elu, ja też zerżnęłam pomysł, jak wiesz, bo jest tak dobry, że aż szkoda tego nie zrobić... ;-) Do tego pomysł z prowadzeniem dzienniczka, o którym też mam zamiar napisać po świętach, jak trochę odetchnę... ;-) Dziękuję serdecznie za dzielenie się z całym światem tak fajnymi pomysłami... ;-)
    Pozdrawiam serdecznie z Montrealu,
    Moni & co.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moni!!
      Czekam na wieści co z dzienniczkiem!!??? ;-)
      I dziękuję za pozdrowienia z Montrealu - to brzmi tak miło!
      Ja pozdrawiam teraz z Polski;-))

      Usuń
  15. Witam Pania serdecznie,
    Pozwolilam sobie wczoraj napisac do Pani na prywatny email, licze na Pani odpowiedz i pomoc.
    Paulina
    mama 22 miesiecznego chlopczyka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez miesiac byłam poza netem. Juz sprawdzam i odpisze w najbliższym czasie! Pozdrawiam serdecznie!!

      Usuń
  16. Przepraszam, ze napisalam "zrzynam". Powinno być oczywiście "zżynam". Strasznie mi wstyd. Sama się wściekam, kiedy moja córka pisze "żądzić" i "rządać", a tu taka wpadka. Chowam sie pod dywan!

    OdpowiedzUsuń