tag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post4040740160569834536..comments2024-01-15T11:13:42.307+01:00Comments on Dwujęzyczność: Etapy wprowadzania sylab - WTORKOWE CZYTANECZKIElżbieta Ławczyshttp://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-20139637379657142772016-10-13T23:44:23.448+02:002016-10-13T23:44:23.448+02:00Bardzo dziękuję za pomoc i odpowiedzi :) Pozdrawia...Bardzo dziękuję za pomoc i odpowiedzi :) Pozdrawiam.Melpomenahttps://www.blogger.com/profile/16527356496076716366noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-89564322386247016952016-10-12T11:43:17.890+02:002016-10-12T11:43:17.890+02:00Tak, u dziecka z autyzmem tak samo. a Ó pokazywać ...Tak, u dziecka z autyzmem tak samo. a Ó pokazywać ale nie musi być to regularneElżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-27658914649742394522016-10-12T11:42:24.156+02:002016-10-12T11:42:24.156+02:00Ą i Ę później, dużo później. Chyba, że uczy Pani d...Ą i Ę później, dużo później. Chyba, że uczy Pani duże dziecko dwujęzyczne, można wtedy wcześniej. Proszę przejść przez 3 etapy a potem juz samo się pokaże, że czas na ĄiĘ bo potrzeba gramatyki wymusi (np. odmiana MAMA PIJE KAWĘ)Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-42275870566205825492016-10-12T11:00:05.306+02:002016-10-12T11:00:05.306+02:00Przepraszam za zawracanie głowy, ale jeszcze się z...Przepraszam za zawracanie głowy, ale jeszcze się zastanawiam, co z Ą i Ę? Pozdrawiam!Melpomenahttps://www.blogger.com/profile/16527356496076716366noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-20304915017254787762016-10-11T00:42:33.503+02:002016-10-11T00:42:33.503+02:00Bardzo dziękuję za odpowiedź! A w przypadku dzieci...Bardzo dziękuję za odpowiedź! A w przypadku dzieci z autyzmem postępujemy tak samo? Mam wrażenie, że temat "ó" jest nieco pomijany, bo tej samogłoski nie ma nawet w zestawie Symultaniczno-Sekwencyjna nauka czytania. Samogłoski (http://www.eduksiegarnia.pl/symultanicznosekwencyjna-nauka-czytania-samogloski-p-9312.html). Także w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" na stronie 380 czytam: "Poznawanie paradygmatu sylab z literą P wymaga podłużnej planszy z zapisanymi na niej wielkim drukiem sylabami PA PO PU PE PI PY. Na oddzielnych kartonikach dziecko otrzymuje pojedyncze sylaby, które układa pod sylabami na planszy." I znów nic o PÓ :( Ale jeszcze raz dziękuję za wyjaśnienie wątpliwości :) Pozdrawiam!<br /> <br /> <br />Melpomenahttps://www.blogger.com/profile/16527356496076716366noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-84580768667489829332016-10-10T22:41:05.917+02:002016-10-10T22:41:05.917+02:00Juz przy samogłoskach wprowadzamy U i Ó , mówiąć &...Juz przy samogłoskach wprowadzamy U i Ó , mówiąć "to jest u i to jest ó, tak samo się nazywają" Nie za każdym razem pokazuję obie samogłoski. W pradygmacie także wprowadzam od razu PU i PÓ, ale nie za kazdym razem je pokazuję. Tyle, by dziecko od czasu do czasu widziało, słyszało, powtarzało i w końcu czytało. Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-16616367942275480592016-10-09T23:51:31.085+02:002016-10-09T23:51:31.085+02:00Dobry wieczór,
A kiedy wprowadzamy "ó". ...Dobry wieczór,<br />A kiedy wprowadzamy "ó". Od razu przy pierwszym paradygmacie mówimy, że jest PU oraz PÓ i że brzmią tak samo, czy jakoś inaczej? Bardzo mnie to frapuje, a jakoś nigdzie nie mogę tego doczytać. Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za interesujące artykuły :)Melpomenahttps://www.blogger.com/profile/16527356496076716366noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-89094815945181296222014-10-28T13:06:36.984+01:002014-10-28T13:06:36.984+01:00Tak - teraz APA itd... (Dlaczego w przedszkolu ucz...Tak - teraz APA itd... (Dlaczego w przedszkolu uczą ??? głoskowania??, ale wiem, wiem, jest jak jest)<br />Jeżeli córka uczy się bardzo szybko może Pani wprowadzić kolejny spółgłoski. R też. Mój synek np. MUSIAŁ wiedzieć "co to jest?", bo Tata jest RObert i często widział R. Wprowadziłam więc szybciej. Jeżeli córeczka (chociaż nie wydaje mi się) pomału uczy się wprowadzamy wszystko PO KOLEI, POWOLI, nowe dopiero jak stare są opanowane.Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-59219411484553763732014-10-27T22:39:32.209+01:002014-10-27T22:39:32.209+01:00Pani Elu,
A sylaby z literą R ? Nie widzę ich ani...Pani Elu,<br /><br />A sylaby z literą R ? Nie widzę ich ani w Pani spisie ani w serii " Kocham Czytać" , kończę z córką etap 2 sylaby z literką N i J i zastanawiam się co dalej. Wprowadzić teraz obudowę z samogłosek od początku 1 etapu czyli APA itd.? Do tej pory omijałyśmy te obrazki w książkach chyba, że któryś wzbudził szczególne zainteresowanie. W domu stosujemy tylko sylaby w przedszkolu głoskowanie - więc jest z tego niezłe zamieszanie :-) Zastanawiam się czy nie wprowadzić teraz sylab otwartych z wszystkimi spółgłoskami. Córka nie zna jeszcze litery: C, H, Ł, R, Ż. W przedszkolu przeszkadza jej to, że nie potrafi głoskować wyrazów, choć jak sama mówi: to dodawanie wszędzie "Y" jest zupełnie bez sensu bo przecież go tam nie ma ;-) Prosiłabym o wskazówkę. JoannaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-56203126318434487182014-10-16T20:52:29.237+02:002014-10-16T20:52:29.237+02:00Tak, tak! w pierwszym etapie! Zapomniałm wymienić!...Tak, tak! w pierwszym etapie! Zapomniałm wymienić!!!Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-91692221456448596032014-10-08T20:32:44.232+02:002014-10-08T20:32:44.232+02:00a ja mam głupie pytanie, kiedy sie wprowadza (w?) ...a ja mam głupie pytanie, kiedy sie wprowadza (w?) w pierwszym etapie ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-61861933282022041732014-04-30T23:42:32.697+02:002014-04-30T23:42:32.697+02:004,5 :-) Super! Sysytem, że po tych pierwszych najw...4,5 :-) Super! Sysytem, że po tych pierwszych najważniejszych otwartych - będzie najbezpieczniejszy. Ale Alu! Jeśli Mały sobie tak dobrze radzi, to nie ma aż takiego strachu, co do błędu w metodyce. Gorzej jest z dziećmi zaburzonymi ( w różnoraki sposób). Byle nie głoskować i nie wprowadzić za wcześnie sylab zamkniętych. Pozdrawiam!Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-21799292522434533702014-04-30T23:31:55.520+02:002014-04-30T23:31:55.520+02:00Synek ma 4,5 roku. To chyba trochę późno zaczęliśm...Synek ma 4,5 roku. To chyba trochę późno zaczęliśmy, ale mamy wakacje, więc nadrobimy. Czyli rozumiem, że najlepszym rozwiązaniem jest prowadzać te obudowane dopiero wtedy jak przejdę ten I etap (czyli sylaby otwarte:pa,ma, ba,la,fa,wa,ta,da)? wtedy wprowadzam to tak, że najpierw z tymi sylabami, które poznał na początku, czyli APA,OPO? A POTEM ABA, OBO, TAK? ALAAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-56997641029805637742014-04-30T23:28:12.698+02:002014-04-30T23:28:12.698+02:00Alicjo! ;-) Nie byłoby to nic strasznego, jakbyś w...Alicjo! ;-) Nie byłoby to nic strasznego, jakbyś wprowadziłą obudowane, ale może lepiej poczekaj i idź wg Sylabek, tam chyba około 55 strony się to pojawia. To już niedługo:-) Wprowadź mu dużo zabaw z nowymi sylabami, żeby się nie znudził, szkoda by było - jak tak dobrze idzie!Ile synak ma lat?Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-82483618968001583692014-04-30T14:59:21.968+02:002014-04-30T14:59:21.968+02:00Witam serdecznie. Trafiłam na super bloga i jestem...Witam serdecznie. Trafiłam na super bloga i jestem zachwycona. Kupiłam sobie sylabki z wydawnictwa wir i z synkiem idziemy jak burza. Już synek potrafi odcyztywać sylabki z pa, ma, ba, la. Zastanawiam się czy dopiero jak nauczymy się jeszcze fa, wa, ta, da to wtedy możemy wprowadzać te obudowane, np. Apa? czy wczesniej? kiedy to robić? proszę o podpowiedź, bo nie wiem co zrobic. ALICJAAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-81857955033774086742014-01-13T22:34:15.776+01:002014-01-13T22:34:15.776+01:00Witam, nie występuje u mnie problem dwujęzyczności...Witam, nie występuje u mnie problem dwujęzyczności bo mieszkam w Polsce ale synek jest pierwszoklasistą z ogromnymi trudnościami w czytaniu (i pisaniu). Mimo moich rozmów z wychowawcą oraz dyrektor nie widzę żadnej pomocy ze strony szkoły, a że jest to malutka szkoła (wiejska) nauczycielka ma raptem kilkanaścioro dzieci a co za tym idzie spore możliwości czasowe. Tak czy inaczej przeszukując internet trafiłam na Pani stronke i wspaniale wytłumaczone sposoby wprowadzania sylab itd... Synek ucieszy się jak jutro zobaczy, co dla niego przez noc uszykowałam bo zamierzam wprowadzić wszystko o czym Pani pisze (oczywiście nie na raz)... mam nadzieję,że nasze problemy do końca roku znikną. Dziękuje bardzo.LilaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-81535914167896649692013-10-02T08:37:34.848+02:002013-10-02T08:37:34.848+02:00Elu, cieszę się że podzieliłas się etapmi. Bardzo ...Elu, cieszę się że podzieliłas się etapmi. Bardzo Ci dziękuję. Musiałam wrócić ze Stasiem do początków nauki czytania- ma duże trudności w szkole i ćwiczenia sylabowe bardzo Mu pomagają i zaczyna cieszyć sie przeczytanym tekstem. Przy okazji Mania uczy się czytać . Weszłam na stronę WIR-u tyle tam pozycji-tylko wybierać.asiamihttps://www.blogger.com/profile/09314677992151870635noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-54324082856351192202013-09-11T23:40:17.051+02:002013-09-11T23:40:17.051+02:00Ola proszę bardzo!
Skąd wiedziałaś, że dziś miałam...Ola proszę bardzo!<br />Skąd wiedziałaś, że dziś miałam wątpliwości życiowo-blogowe...??<br />OLU. Trudno mi na sto procent powiedzieć z PA i BA.., bo np. tu , gdzie ja mieszkam nie rozróżniają dźwięcznych i bezdźwięcznych i słyszę polskie dzieci, które ubezdźwięczniają nasze B! <br />SPRÓBUJ: 1.wprowadzić tzw. "gesty artykulacyjne": przy BA, BO..."wypchaj ile się da policzki i wykonuj gest jakbys przebijała te brzuchy balonowe policzkowe palcami wskazującymi.; przy PA PO PU...połóż palec wskazujący na ustach i delikatnie! powietrzem, przez wargi "mów w ten palec". To samo zrób na ustach synka. Dodatkowo przyłóż dłonie synka do krtani swojej i jego. Musi poczuć wibracje i ich brak. 2. kontrastuj PA PO z MA MO... a BA..z LA...; potem PA z BA.<br />Pkt 1. musisz wykonać wiele razy; gesty dłonią pozostaw na dłuuugo - nawet do końca nauki czytania! w niczym nie przeszkadzają a pomagają bardzo!!Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-3235141776148193702013-09-11T21:21:53.078+02:002013-09-11T21:21:53.078+02:00Elu, dzięki wielkie za tego posta, bardzo przydatn...Elu, dzięki wielkie za tego posta, bardzo przydatny materiał podsunęłaś! Mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, jak bardzo mnie (i wiele innych osób jak widać) inspirujesz! Tak dalej!!! A tak z innej beczki: Benkowi mylą się często ciągi PA... z BA...Czy to dlatego, że są optycznie podobne -tu brzuszek i tam brzuszek...Olahttps://www.blogger.com/profile/14387040704256821865noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-13779289549955078302013-09-11T16:16:35.567+02:002013-09-11T16:16:35.567+02:00Jarecka, a masz kolejne książeczki z serii? łatwie...Jarecka, a masz kolejne książeczki z serii? łatwiej by Ci było, tak po prostu podczytywać...Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-87590809472755530082013-09-11T16:15:27.753+02:002013-09-11T16:15:27.753+02:00Witam, witam serdecznie:-)) !!
Witam, witam serdecznie:-)) !!<br />Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-88851586667487708362013-09-11T16:15:06.958+02:002013-09-11T16:15:06.958+02:00Tak Aniu, to pewne uniwersum, więc dla wszystkich ...Tak Aniu, to pewne uniwersum, więc dla wszystkich języków. Oczywiście w niektórych będzie inny nieco zasób np. spółgłosek na niektórych etapach - np. nie będzie polskich miękkich:-) Inne też będą w językach z innych grup językowych.<br />No raczej z głowy, po tylu latach...Elżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-83321657908230022152013-09-11T16:11:34.959+02:002013-09-11T16:11:34.959+02:00!!!!!!!! Śpiewanie sylab zapobiega chęciom głoskow...!!!!!!!! Śpiewanie sylab zapobiega chęciom głoskowania. Śpiew do nauki na tym etapie!!! Intuicja?! SuperElżbieta Ławczyshttps://www.blogger.com/profile/06240847821452712281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-71360902854078503782013-09-11T13:59:56.952+02:002013-09-11T13:59:56.952+02:00Czytam i mi się przypomniało jak ETAP I i II wyśpi...Czytam i mi się przypomniało jak ETAP I i II wyśpiewywany był u nas w łazience. Kiedy dzieci były malutkie C. miał za zadanie wykąpać je i pamiętam jak bawił się z nimi śpiewając (słowo "śpiewać" jest dużo przesadzone w wypadku naszej rodziny) po kolei linijki PA PO PU PE PI a maluchy powtarzały za nim. Strasznie fajne to było!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7050869195812046340.post-42585656842486814052013-09-11T09:05:26.583+02:002013-09-11T09:05:26.583+02:00Dziękuję bardzo, że się mną zajęłaś! Zejdzie mi ze...Dziękuję bardzo, że się mną zajęłaś! Zejdzie mi ze dwa dni żeby to przetrawić. Powiedz, że ty to wszystko tak z głowy? To ja od razu mam pytanie. Skoro to Jakobsona, czy to oznacza, że takie sama kolejność jest w uczeniu innych języków (na przykład ang) - na studiach nic nie mówili, albo przespałam :-)?Anonymousnoreply@blogger.com